Please enable JS

Negatieve en positieve ruimte

Studio Proefschrift logo
door Studio Proefschrift

Verdiep u in de effectieve toepassing van positieve en negatieve ruimte. De positieve ruimte is het eigenlijk beeld dat op de voorgrand staat, de negatieve ruimte is de achtergrond, ook wel het beeldvlak genoemd. Het is belangrijk om te bedenken dat in het algemeen de negatieve ruimte het eindelijke beeld ondersteunt en daarom niet zelf ook tot actieve ruimte ontwikkeld kan worden.

img
Gezichten

Ziet u hier een elegante sitevaas f de gezichten van twee mensen die elkaar aankijken?

img
Waarnemingsproblemen

De kubus van Necker laat zien hoe het oog twee conclusies kan trekken. Kijkt u van bovenaf naar een naar links gekeerde kubus, of van onderaf naar een naar rechts gekeerde kubus?

Het is zinvol om, door doelbewust de verhouding van positieve en negatieve ruimte te veranderen, na te gaan hoe deze ‘onbenutte ’ruimte de sfeer van een beeld beïnvloedt. Soms kunnen we de ambiguïteit tussen de beeldelementen en de achtergrond actief stimuleren. In bepaalde situaties kunnen groepjes vormen elkaar ondersteunen en zo met elkaar concurreren dat de (normaliter negatieve) ruimte door de positieve elementen vorm krijgt. In die gevallen kunnen onze ogen niet goed onderscheiden wat de vorm, en wat de achtergrond is. Daardoor ontstaat ambiguïteit, die intrigeert kan werken en de visuele spanning kan vergroten. Vorm kan worden gebruikt om een ruimte zo te omsluiten dat er een beeld ontstaat dat als positief kan worden gezien – terwijl het elders in het ontwerp zijn gebruikelijke functie behoudt.

Oefening

Vormen vinden

We gaan nu dieper in op de beginselen van vorm en ruimte, en wagen ons aan complexere vormen. Knip uit wit papier twee of drie lettervormen van verschillende grootte, en uit zwart papier de contouren ervan. U kunt ze gebruiken als basiselementen bij het besturen van de dynamiek van vorm en ruimte. De letters hebben geen inhoudelijk betekenis, maar doordat ze vertrouwde vertegenwoordigen, groeien ze niet tot pure abstracties uit. Daardoor bijft er een elementair gevoel voor boven en onder, recht en scheef bestaan. Dit draagt bij aan de ervaring van dynamiek in de compositie.

img img img
Oefening

Vormen in zwart-wit

We gaan nu dieper in op de beginselen van vorm en ruimte, en wagen ons aan complexere vormen. Knip uit wit papier twee of drie lettervormen van verschillende grootte, en uit zwart papier de contouren ervan. U kunt ze gebruiken als basiselementen bij het besturen van de dynamiek van vorm en ruimte. De letters hebben geen inhoudelijk betekenis, maar doordat ze vertrouwde vertegenwoordigen, groeien ze niet tot pure abstracties uit. Daardoor bijft er een elementair gevoel voor boven en onder, recht en scheef bestaan. Dit draagt bij aan de ervaring van dynamiek in de compositie.

img
Zeg eens A

De letter A en zijn witte tegenhanger die op het zwart abstract aandoet, Wit op zwart In deze dier ontwerpen wordt met behulp van zwart-witte lettervormen ambiguïteit tussen vorm en ruimte, tussen figuur en achtergrond gecreerd.

img
Werken met kleur

Door het gebruik van kleur verandert de dynamiek volledig, en kan de ontwerper mee onderscheid aanbrengen.

img
Relatieve grootte

Het grote vierkant lijkt dichterbij te zijn. Dit effect schept een illusie van diepte of ruimtelijkheid

Negatieve en positieve ruimte

De zwarte elementen op deze afbeeldingen kunnen worden ervaren als achtergrond. Het wit wordt dan een positieve vorm.

img
Met stroken karton

Kunt u op een simpele manier het gedeelte dat u wilt tekenen isoleren. U kunt hiervoor allerlei soorten grijs of zwart karton gebruiken.


Gerelateerde berichten