Please enable JS

Beginselen van de fotografie

Studio Proefschrift logo
door Studio Proefschrift

Hoewel de fotografie nog altijd als een moderne vorm van grafische weergave geldt, stamt ze al uit de 19e eeuw. De fotografie heeft op allerlei terreinen een enorme invloed gehad: op sociaal-documentair en historisch gebied, in de reclame, de mode en de kunst en in de alledaagse werkelijkheid van alle mensen die hun leven vastgelegen bij geboortes en bruiloften op het feestje en op vakantie.

Toch is er voor de grafisch ontwerper de belangrijkste vraag waarschijnlijk: waarom bepaalt de foto ons oordeel zo sterk? Een tijdschrift wordt veel beter verkocht wanneer er een goede omslagfoto gekozen is die bij de tekstkoppen past. Op eenzelfde manier zullen uw ontwerpen sterker zijn als u leert foto’s met een goede compositie en een goed toonbereik te vinden – foto’s die zich perfect laten combineren met de typografie, de kleuren en met andere illustraties.

Om verschillende redenen moet elke ontwerper een eenvoudige foto kunnen maken: om oog voor verhoudingen te krijgen, om inzicht in compositie te verwerven en omdat foto’s als hulpmiddel bij het tekenen kunnen dienen.

Niet veel professionele grafische ontwerpers zijn sterk betrokken bij deze gespecialiseerde vorm van beeldproductie. Het is hun taak – een straks de uwe – om foto’s te selecteren ter oplossing van ontwerp problemen. Ontwerpers hoeven geen foto’s te maken – dat is de taak van de beroepsfotograaf. Het is echter van belang enig inzicht te hebben in de werking van een camera en het creëren van fotografisch beelden.

img
Het gebruik van lijnen

Biedt de kijker visueel houvast, doordat voorgrond, midden en achtergrond worden verbonden. Diagonalen, onstaatn door het kantelen van de camera, veranderen iets alledaags soms in iets fantastisch. Ze kunne ook beweiging of activiteit symboliseren.

Diagonalen

Verlenen elke foto dramatiek vanwege de spanning met het rechtlijnige formaat.

Wanneer is een foto goed?

Om een tal van redenen prikkelt de enen foto direct uw verbeelding, terwijl u een andere opname geen blik waardig keurt. Laten we op zoek gaan naar de factoren die dit bepalen. De technieken is altijd van belang. Een foto moet bij voorkeur scherp en goed belicht zijn, zo op een pagina staan dat hij goed tot zijn recht komt (foto’s doen het bij de rug marge van tijdschrift altijd slecht) en inhoudelijke enigszins interessant zijn. Maar dit is niet alles. Wil een beeld aanslaan, dan moet het enige informatie bieden en nu aan het denken zetten door u even in verwarring te brengen.

img
Abstractie

We vergeten dat we hier door een glazen dak naar een wolkenkrabber kijken. We genieten van de schoonheid van de cirkels tegen een achgtergrond van wijkende rechthoeken.

We kennen allemaal de ‘kiekjes’ uit het leven van alledag. Een commercieel bruikbare foto moet echter meer in zich hebben dan zo’n informeel plaatje. Zo worden de meeste kiekjes gemaakt met een sluitertijd van 1/60e seconde, waarbij alle beweging wordt stilgezet. Maar waarom mag op een foto niets bewegen? Wanneer de boomtakken op de wind heen en weer gaan, is op een met 1/60e seconde genomen foto een roerloze boom te zien. Van de dramatiek blijft niets over. Met een sluitertijd van 1/15e seconde ziet dezelfde foto er heel anders uit, maar het is technisch moeilijker om zo’n foto te maken.

img
Symmetrische composities

Roepen vaak gevoelens van rust en harmonie op.

Asymmetrische composities

Zijn per definitie geheimzinniger.

Compositie

De compositie is van levensbelang. Een slechte compositie is voor een foto fataal. Als er te weinig interessants op staat oogt een foto leef, als er te veel op staat oogt hij te druk. Een portretfoto hoeft niet altijd het hele gezicht van de geportretteerde te tonen, soms is een kant van het gezicht genoeg., Door die kant veel licht te geven of er heel dichtbij te komen, ka de fotograaf toch een goede foto maken. Op een foto hoeft niet altijd alles te zien te zijn: laat nog wat aan de verbeelding van de kijker over. Een goede compositie voorkomt dat u later iets weg moet snijden. Snij, met de camera: dat is compositie.

img
Sterke licht- en schaduweffecten

Roepen sterke emoties en een sfeer van dreiging op.

Beelden uitkaderen

Het ‘uitkaderen’ van een beeld is het selecteren van een gedeelte van een foto. Vaak wordt aldus en ongewenste gedeelte weggewerkt (het hoofd van een vreemde, enzovoort), maar ook kan op deze manier overtollige informatie worden verwijderd, zodat het beeld sterker wordt.

img
Uitkaderen

Sommige foto's worden sterker als ze tot portretformaat worden uitgekaderd.

Voorbereidingen voor een fotosessie

De aard van de foto’s en de omvang van de opdracht zijn voor de besluitvorming van groot belang. Hier volgens enkele algemene en specifieke tips:

  • Maak een lijstje van alle benodigde foto’s en deel ze in categorieën in (interieur foto’s, modefoto’s, enz.).
  • Beslis welke fotografische stijl u wilt. Overleg met een of meer fotografen en leg hun schetsen van uw ideeën voor. Beslis of u kleur, zwart-wit of allebei wilt.
  • Bespreek, als u weet hoeveel foto’s u wilt, het honorarium en de beeldrechten. De meeste fotografen rekenen een bepaald dagtarief. U kunt een vaste prijs afspreken. Vraag echter wel of er dan in iets extra’s wordt gerekend, en overschrijd uw budget niet.
  • Teken precies aan welke foto’s er worden gemaakt en waar dit gebeurt – in de studio of op locatie.
  • Maak een lijstje van de benodigde rekwisieten, Misschien zorgt de klant voor de rekwisieten, maar moet u zie bij een speciaal bedrijf huren. Het is verstand om van complexe foto’s schetsjes te maken, om ‘gaten’ voorkomen.
  • Vergeet de achtergrond niet: ga voor een sessie op locatie na of u iemand toestemming moet vragen en of er niets lelijks in de weg staat. Moet er in de studio een decor worden geschilderd? Hoe ziet de studiovloer eruit?
  • Bij grote sessies kunt u een stylist de rekwisieten laten verzorgen. Zijn de interieurs heel complex, bijvoorbeeld voor een catalogus, laat ze dan door een decorbouwer verzorgen.
  • Wordt er bij iemand huis gefotografeerd, ga dan na of de ruimte groot genoeg is voor de vereiste foto’s.
  • In de studio kan de fotograaf de belichting naar believen regelen en is voldoende stroom voorhanden. Op locatie moeten voor dergelijke zaken voorzieningen worden getroffen.
  • Wil u modellen gebruiken, dan moeten die voor de sessie worden uitgekozen. U kunt een beroep [doen op een modellenbureau, of kandidaten in de studio uitnodigingen. Sommige modellen brengen zelf kleding mee, maar maak hierover duidelijke afspraken. Hetzelfde geldt voort kapsels en make-up: soms is het nodig daarvoor een beroep te doen op een kapper, grimeur of stylist.
  • Voor culinaire foto’s zult u een beroep moeten doen op een kook en een culinair stylist. Zij moeten de gerechten bereiden en een aantrekkelijke compositie maken.
  • De computer biedt nieuwe mogelijkheden, Voor een complete advertentie voor een auto kunne tegenwoordig twee foto’s worden gecombineerd (er moeten ook dan echter nog steeds foto’s worden genomen!).

Gerelateerde berichten